Bewonersvereniging Prinsenpoort Dordrecht Prinsenpoort Dordrecht: zicht op dordrecht
 

 

PANDEN AAN PRINSENSTRAAT LIJDEN ONDER ‘HARDRIJDERS

Bewoners belonen chauffeurs die zich aan regels houden

(Bron: AD De Dordtenaar, 30 mei 2011. Saskia Lensink)

  

DORDRECHT  De bewoners van de Prinsenstraat zijn het zat. Zware vrachtwagens en bussen rijden er voortdurend harder dan de toegestane 15 km per uur. Een ludieke actie bij de bushalte Leuvebrug van lijn 10 bracht het probleem zaterdag onder de aandacht.                                                                                                                                             

  

,,Ik rij hier altijd zo langzaam mogelijk!’’ Buschauffeur Caroline Wijntuin krijgt een presentje in de hand gedrukt door een actievoerder van Bewonerscomité De Prinsenpoort. Ze heeft sympathie voor deze actie, maar is zich van geen kwaad bewust. Haar collega Jan Fok, die even later bij de bushalte stopt, vindt het lastiger. ,,Het is haast niet te doen om met deze bus langzamer dan 15 km per uur te rijden,’’ geeft hij aan.

Zelfs als ze langzaam rijden veroorzaken zware voertuigen trillingen die de historische panden aan de Prinsenstraat kunnen schaden. Daarom mogen ze er alleen met een speciale ontheffing komen en niet harder rijden dan 15 km per uur. ,,Het is een papieren maatregel,’’ vertelt Martin Hogeboom van de bewonersvereniging. ,,Die ontheffingsmaatregel is er nu een jaar en geldt voor bussen en vrachtwagens langer dan 7,5 meter. Bijna niemand houdt zich aan de toegestane snelheid en de gemeente controleert niet.’’

 

De bewoners zijn wanhopig. ,,Toen ik hier acht jaar geleden kwam wonen heb ik een aantal scheuren in mijn gevel netjes weggeplamuurd,’’ vertelt bewoner Jos Kox. ,, Ze zijn allang weer terug. En dat langs denderende verkeer geeft veel geluidsoverlast.’’

Volgens bewoners is de overlast door trillingen toegenomen nadat de Prinsenstraat een jaar of zes geleden is herbestraat. ,,Vroeger was de ondergrond meer verend. Nu is veel meer beton onder het wegdek verwerkt.’’

Het probleem speelt op veel plaatsen in de binnenstad, maar de Prinsenstraat heeft het extra zwaar te verduren. ,,Dit is een knelpunt. Al het verkeer komt eerst hierlangs, om zich daarna over de binnenstad te verspreiden,’’ vertelt bewoonster Lia Hoogenboom.

,,Eenrichtingverkeer zou het probleem deels oplossen. En waarom zetten ze geen kleinere bussen in? Die bussen zijn toch nooit vol. Ook dat 30 km-bord aan het begin van de straat geeft verwarring. Bestuurders van zware voertuigen denken dat het ook voor hen geldt. Ze weten vaak niet eens dat ze hier zonder ontheffing niet in mogen.’’

Volgens Hoogenboom zou er een distributiecentrum aan de rand van de stad moeten komen, vanwaar bedrijven zich bevoorraden. ,,Ik weet dat sommige gemeentes dat hebben.’’

Gemeenteraadslid Paul Tiebosch van D’66 neemt ook een kijkje. Hij heeft waardering voor de positieve manier van actievoeren. Eenrichtingverkeer vindt hij een goed idee, maar er moet vooral een brede visie op de toekomst van de binnenstad komen. ,,Het is nu tijd om echte keuzes te maken.’’

 

 

 

 
 
BEWONERSVERENIGING PRINSENPOORT   

WebdesignStudio MediaFusion